Församlingen Ordet är en fri kristen församling, som inte är knuten till något samfund. För att förklara var vi hör hemma brukar jag säga att vi är en Baptist-Pingst-Livets Ords-Missionsförsamling med Lutherska rötter. Den startades hösten 1987 av 3 personer som en husförsamling. Vi träffades ett par gånger i veckan till undervisning, bön, lovsång och gemenskap. Våra kollektpengar skickade vi till en mission i Indien. 1990 hyrde vi en lokal i Håby och 1994 köpte vi vår lokal på Munkeland.
Idag är vi en liten församling, men med ett stort missionsarbete i Rumänien, Bulgarien, Moldavien och Transnistria. Vår målsättning är att vi även i Sverige ska få se Guds rike gå fram med storm, där många människor blir frälsta och botade från sina sjukdomar genom kraften i namnet Jesus.

Hur är det att vara medlem i Församlingen Ordet? Så här skriver Ann-Marie som har varit medlem i församlingen.

Tack Församlingen Ordet i Munkedal!

Jag har under 20 års tid varit medlem i Församlingen
Ordet i Munkedal.

Då jag flyttat från orten sedan ett år, har jag kommit
fram till att jag behöver en församling på närmare håll. Därmed har jag nu gått
ur församlingen.

Jag vill tacka Församlingen Ordet för dessa år jag
varit med!
 Jag har fått höra Guds
ord på ett pedagogiskt, rättframt och även lättsamt sätt. Det gäller alla de
som predikat, och särskilt tänker jag på Per Westerberg.

Lovsången är härlig, inspirerande och har lyft både
kropp och själ för mig. Ett stort tack till lovsångsteamet!

Åren med församlingen Ordet har betytt mycket för min
andliga tillväxt.

Inte att förglömma verksamheten med loppmarknaden som
ger människor meningsfull sysselsättning och en social samvaro.
Samt
hjälper många
 fattiga i andra länder.

Det är ju en direkt uppmaning från Gud att vi skall
hjälpa de som lider, det görs verkligen i denna församling. Jag kan på det
varmaste rekommendera dig som söker en församling att höra till att gå till
Församlingen Ordet och lyssna några söndagar.

Det är med saknad jag lämnar församlingen.

Guds fortsatta välsignelser och stark tillväxt önskar
jag församlingen Ordet.

Hälsningar

Ann-Marie Ågren Lindhé

Oktober 2011

Bibeln säger att när man har kommit till tro på Jesus ska man låta döpa sig.

Vi tror på:

• Att Gud finns.
  • Att Jesus är världens frälsare.
  • Att den Helige ande förklarar tron för den som söker Gud.
  • Att bibelns under sker idag.

Tros-och lärogrund för Församlingen Ordet, Munkedal

• Bibeln är Guds ord där Gud uppenbarar sin vilja.
  • Vi tror på allt Guds ord. 2 Tim. 3:15, Joh 17:17.
  • Det finns en enda sann Gud, en treenig Gud som består av Fadern, Sonen och den Helige Ande. 1 Mos. 1:25, Matt. 28:19.
  • Människan blir frälst genom att omvända sig från sin synd, bekänna med sin mun att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda. Vi har blivit försonade med Gud genom hans Sons blod, när Han dog på korset för att vi skulle få frid med Gud. Kol. 1:19-20, 2 Kor. 5:19. » Dop i vatten sker efter att en person har kommit till tro på Jesus Kristus. Mark. 16:16, Kol. 3:9-10, Rom. 10:9.
  • Alla kristna har rätten till dopet i den Helige Ande. Som ett första yttre tecken kan Du nu börja tala i tungor. Apg. 2:33, 38-39.
  • Alla kristna har blivit helade genom Jesu sår och har rätt till full upprättelse till ande, själ och kropp. Jes. 53:4-5, 1 Petr. 2:24.
  • Alla pånyttfödda kristna är ett. Vi vill därför lägga vikt vid att bevara Andens enhet och ett gott förhållande till alla kristna. 1 Kor. 10:16-17, Ef. 4:3.
  • Guds välsignelse berör hela livet med alla dess aspekter; andligt, fysiskt, socialt och materiellt. Gal. 3:13-14, Ef. 1:3, 3 Joh. v.2, 1 Kor. 9:8.
  • Jesus kommer snart tillbaka för att hämta alla som tror på honom. Vi ska bli bortryckta på skyar upp i luften, för att möta Herren. 1 Tess. 4:17.
  • Jesus ska regera på jorden i tusen år, som Bibeln skriver. Sedan kommer en ny himmel och en ny jord. Upp. 20 och 21.
  • Det kommer en domens dag då de som inte har tagit emot frälsningen genom tron på Jesus kommer att dömas efter sina gärningar. Den som tror kommer inte under någon dom, den tog Jesus på sig på korset. Det finns en himmel och ett helvete. Joh. 3:16-18.