Rumänien

Vår Herre bryr sig om hela människan med ande, själ och kropp. Vår första hjälpsändning skickade vi 1990 till Rumänien. Vi hade fått kontakt med en nystartad pingstförsamling i Timisoara. Det fanns många fattiga i stan och i byarna runt omkring. Församlingen drömde om att bygga en kyrka då de redan hade tillgång till en tomt. Vi tog upp en kollekt i kyrkan och skickade 400$ till dem. Då började de bygga en kyrka för 1000 personer. När källaren var klar samlades de där och snart var de 300 i församlingen. Vid ett tillfälle döpte vi 25 st. som bestämt sig för att följa Jesus. Vi stöttade dem nu och då när vi hade möjlighet. Vid ett tillfälle ringde en man till mig och sa ”de behöver ha tak på kyrkan där nere” och skänkte 20 000 kr. De fick även hjälp från USA och 1999 var kyrkan klar och då var vi 1000 personer på invigningen. Bilder när kyrkan var nästan färdig och från invigningen.

rumanien2 rumanien1

Sommaren 1999, när jag predikade i Timisoara, kom Jovan och Maslimka Gusatovic fram efteråt. De är svenska medborgare som bor halva året i Sverige och andra halvan i Serbien. De har blivit frälsta här i Sverige. De hade startat en församling i Turnu Severin i Rumänien tillsammans med pastor Isfan Constantin. Nu ville de att vi skulle börja samarbeta, så sommaren 2000 åkte vi till Turnu Severin. Sedan dess har arbetet vuxit hela tiden och vi har varit där och undervisat och haft flera dopförrättningar. Vi har hjälpt dem att köpa en ny kyrka, den gamla liknade ett gammalt växthus. Pastor Isfan hade även startat en liten husförsamling i grannstaden Orsova ca 8 personer. Vi har köpt en fastighet till dem och nu är det en härlig församling på 40-50 medlemmar. Vi har skickat många hjälpsändningar till det området och nu har det startats en ny församling i Cerneti. Cerneti är en fattig romsk by och nästa hjälpsändning går dit. Församlingarna i Turnu Severin och Orsova fortsätter att växa och i aug 2010 var det dop i Donau och 27 st. döptes. Under 2011 har många fler låtit döpa sig.