Bulgarien

Våren 1997 fick vi kontakt med Stefan o Annki Stefanov i Bulgarien. Vi åkte till Sofia och skickade en hjälpsändning med långtradare som delades ut i 17 olika städer. År 2000 kände Stefan och Annki Guds kallelse att starta en ny församling i Kurdjali i södra Bulgarien och vi betalade halva deras lön under uppbyggnadstiden. Vi fortsatte också att skicka hjälpsändningar till både Sofia och Kurdjali. Idag arbetar Stefan o Annki i Sofia där han är ansvarig för nystartade församlingar runt om i landet. Församlingen i Kurdjali är idag en livskraftig församling med egen pastor. Februari 2000 åkte jag till Bulgarien tillsammans med missionär Gösta Öman. Vi besökte våra kontakter i Sofia och Kurdjali och träffade för första gången pastor Sasho Angelov i Pazardjik. Han har startat 56 församling bland turkbulgarer i Pazardjik med omnejd. Området är mycket fattigt och vi har skickat många hjälpsändningar dit, och haft ett samarbete sedan dess. 2011 har vi fått kyrkbänkar som vi skickat till Pazardjik. bulgarien1bulgarien2 2011 startade Stefan Stefanov Bulgarian Aid Mission och genom det arbetet får massor av människor över hela Bulgarien hjälp med kläder, skor och mat.