Vilken väg går du?

Feb-20

Jesus sa: ”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.” Matt 7:13-14. Det finns bara två vägar och det är bara du som kan välja. Hur kommer man in på den smala vägen? Det räcker inte att du tror på Gud, är barndöpt och konfirmerad och försöker vara en god människa. Först måste du inse att du är på fel väg. Den breda vägen leder till fördärvet. Sen måste du bestämma dig. Man kan inte halvhjärtat försöka ta sig in på den smala vägen. Vad betyder det att porten är trång? Porten är så trång att man bara kan gå in en om gången. Den är så trång så du kan inte ta med dig felaktiga vanor från den breda vägen. Jesus är porten, vänd dig till honom. Du kan be så här: ”Jesus jag kommer nu. Jag vill omvända mig. Jag vill bli frälst. Förlåt mig mina synder. Jag tror att du är Guds Son och tog straffet för mina synder när du dog på korset. Jag tror att du uppstod på 3:e dagen från de döda. Jag tar emot frälsningens gåva. Tack Jesus att jag nu är frälst. Amen.” Har du bett den bönen från ditt hjärta så är du frälst. Du har nu börjat din vandring på den smala vägen till himlen. Ta kontakt med någon kristen som du har förtroende för och berätta att du har blivit frälst. Genom hjärtats tro och munnens bekännelse blir du frälst, säger Guds ord. Har du ingen bibel kan du ta kontakt med mig, så ska du få en. Sök dig till en församling och låt dig döpas. Där finner du trossyskon som hjälper dig vidare på trons väg. Jesus vill också döpa dig i den Helige Ande, så att du får den kraft du behöver när du vittnar om din tro på Jesus. Det är en härlig väg som du har kommit in på, en glädjens väg som slutar i himlen. Men den är smal och ibland möter du svårigheter. Då ska du veta att Jesus är med dig alla dagar hur du än känner det. Därför är det också viktigt att tillhöra en församling. Om du inte bestämmer dig idag att följa Jesus, så spara lappen. Du kan läsa den en gång till vid ett annat tillfälle. Det är aldrig för sent att gå in genom den trånga porten, så länge du lever. Sen är det för sent.

Per Westerberg

per@forsamlingenordet.se